یک مطالعه ی جدید دیابت نوعc 3 را به عنوان تظاهرات اولیه ی سرطان لوزالمعده تأیید کرد

13 مه 2020 - با روش ها و فن آوری های پیشرفته ی پیچیده ای که هم اکنون در علوم بیومدیکال بکار گرفته می شود، اطلاعات دانشمندان از بیماری ها در حال بهبود است. دیابت نمونه بارز آن است، زیرا طبقه بندی های جدیدی به طبقه بندی سنتی دیابت نوع 1 و 2 اضافه شده است. این طبقه بندی های جدید مبتنی بر خصوصیات ژنتیکی و مولکولی است که باعث بهبود تشخیص و درمان می شود.

گروه ژنتیک و اپیدمیولوژی مولکولی مرکز ملی تحقیقات سرطان اسپانیا(CNIO) به سرپرستی دکتر Núria Malats ، لزوم ادامه بهینه سازی این طبقه بندی ها را ثابت کرد: در ژورنال Gut، این تیم نتایج یک مطالعه ی موردی اروپایی را منتشر کرد، که نشان می دهد یکی از جدیدترین انواع دیابت به نام نوع c3 یا دیابت pancreatogenic ، همچنین می تواند نشانه ی اولیه سرطان لوزالمعده باشد.

این نوع سرطان از میزان مرگ و میر بالایی برخوردار است- حدود 95٪ - زیرا هیچ علایمی در مراحل اولیه ندارد و معمولاً خیلی دیر تشخیص داده می شود. بنابراین، یافته CNIO به این معنی است که با تشخیص زودتر این بیماری، امکان طبقه بندی بیماران مبتلا به دیابت نوع c 3، به عنوان جمعیتی با احتمال افزایش ابتلا به سرطان لوزالمعده در مراحل اولیه، فراهم می شود.

یک علامت استتار شده

دیابت و سرطان لوزالمعده به این دلیل با یکدیگر ارتباط دارند که انسولین از لوزالمعده ترشح می شود. در افراد دیابتی، ترشح انسولین به طور عادی انجام نمی شود. تخمین زده می شود که حدود 50٪ از بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده مبتلا به دیابت هستند. اما این یک چالش برجسته برای محققان است که بدانند علت آن و پیامد آن چیست.

تاکنون، متداول ترین سوال این بود که آیا دیابت می تواند باعث سرطان لوزالمعده شود یا خیر؟ دکتر Malats ، نویسنده ارشد این مقاله توضیح داد: تیم ما این معادله را معكوس كرد و برای اولین بار سؤال كرد كه آیا سرطان لوزالمعده می تواند باعث دیابت شود؟ با استفاده از استراتژی های ابتکاری و آنالیز اپیدمیولوژیک و تجزیه و تحلیل آماری، ما دریافتیم که سرطان لوزالمعده عامل ایجاد دیابت نوع c 3 در 26٪ موارد است.

مشخصه ی دیابت نوع c 3 یا دیابت پانکراتوژنیک، التهاب لوزالمعده است که تولید انسولین را قطع می کند. تخمین زده می شود که دیابت نوع c 3  ، حدود 5 تا 10 درصد از کل موارد دیابت در کشورهای غربی را شامل می شود، در حال حاضر، نشانگرهای خاصی برای آن وجود دارد، به طوری که اغلب به عنوان دیابت نوع 2 تشخیص داده می شود، اما نشانگرهای دقیق تری برای تشخیص صحیح آن لازم است. نه تنها برای ارائه ی درمان مناسب به بیماران، بلکه به دلیل نتایج تحقیق اخیر نشان داده است که طبقه بندی صحیح دیابت برای تشخیص زودهنگام سرطان لوزالمعده بسیار حیاتی است.

برای انجام این مطالعه، این تیم از داده های بیش از 3500 نفر از مطالعه ی PanGenEU ،- یک مطالعه بزرگ اروپایی با مراکزی در شش کشور از جمله اسپانیا، و به سرپرستی دکتر مالاتس-، استفاده کرد تا رابطه ی بین عوامل خطر چندگانه و سرطان لوزالمعده را تحلیل کند.

برای اینکه بتوانید در مراحل اولیه با سرطان لوزالمعده مقابله کنید، ابتدا باید جمعیت در معرض خطر مشخص شوند تا بتوان افراد در معرض خطر را برای شناسایی تومور در مراحل اولیه ی آن تحت نظارت قرار داد. دکتر مالاتس ادامه داد: با استفاده از اطلاعات حاصل از مطالعه ی ما، سیستم های بهداشت ملی می توانند بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده پنهان، را شناسایی کنند، اگر بیماران علاوه بر ابتلا به دیابت نوع c 3 ، دارای فاکتورهای خطر خاصی در ارتباط با سرطان لوزالمعده مانند چاقی یا کشیدن سیگار باشند، آنها باید بررسی و تحت نظارت قرار گیرند. همه این عوامل به پزشکان خانواده کمک می کند تا بیمارانی را که می توانند از پایش فعال تر و یا ورود به برنامه های غربالگری منتفع شوند، بهتر انتخاب کنند. سیستم های بهداشت ملی باید کشف ما را به عنوان عاملی برای تشخیص زودهنگام سرطان لوزالمعده در نظر بگیرند.

محققان می خواستند آزمایش كنند كه آیا دیابت نوع 2 نیز می تواند با این سرطان ارتباط داشته باشد، اما در این مورد، این مطالعه نتوانست كه ارتباط علی و معلولی روشن برقرار كند. دکتر مالاتس گفت: ما دیدیم که رابطه ی بین سرطان لوزالمعده و دیابت نوع 2 بسیار پیچیده است و چاقی نیز نقشی را در آن ایفا می کند. ما به مطالعات بیشتری برای درک کامل اینکه چگونه وضعیت متابولیکی به جایی می رسد که در آن همه ی این پدیده ها بروز می کنند، نیاز داریم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-05-diabetes-3c-early-manifestation-pancreatic.html